Консультації та поради для музичних керівників


Скільки мають тривати музичні заняття та свята?

У дитячому садку не лунає дзвінок, коли починаються чи закінчуються заняття. Цей процес контролюють педагоги. Тож музичний керівник має знати затверджене МОН гранично допустиме навчальне навантаження на дитину у закладах дошкільної освіти і планувати музичні заняття, свята й розваги відповідно до нього.

Музичну розвагу не планують у тому місяці, що й свято. Винятком може стати розвага до Дня Святого Миколая в грудні напередодні Новорічного свята.

Дітям раннього віку доступні всі форми музичного виховання. Не рекомендують проводити для них хіба що свята, але бувають винятки. Якщо педагоги вирішили організувати таке дійство, їм варто враховувати, що:

  • діти раннього віку ще не здатні сприймати ідею свята, проте їх приваблює барвистість дії;
  • тривалість свята не має перевищувати 20 хв;
  • радісним має бути не лише свято, а й увесь святковий день.

Гранично допустиме навчальне навантаження на дитину у закладах дошкільної освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446. Отже, відповідно до нормативних документів та методичних рекомендацій, скільки мають тривати музичні заняття, розваги та свята в кожній віковій групі?

Музичне заняття: ранній вік - 10 хвилин; молодший вік - 15 хвилин; середній вік - 20 хвилин; старший вік - 25 хвилин.

Музичне свято: ранній вік -15 -20 хв ; молодший вік - 25-30 хв; середній вік - 30-40 хв; старший вік - 40-45 хв.

Музична розвага: ранній вік - 15-20 хв; молодший вік - 20-25 хв; середній вік - 25-30 хв; старший вік 35-40 хв.


АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ТА ПОСПІВКИ ДЛЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗВУКІВ




Методичні рекомендації для музичних керівників щодо роботи з дітьми, які мають порушення мовлення

1. На логоритмічних заняттях продумувати й рівномірно розподіляти психофізичне навантаження на дітей.

2. На початку заняття проводити ритмічну розминку.

3. Під час музично-ритмічних вправ розвивати:

- основні властивості уваги;

- м'язового тонусу;

- відчуття темпу й ритму;

- координацію рухів;

- координацію мовлення з рухами;

- мовленнєву моторику.

4. Залучати дітей до слухання музики або пісні.

5. Вправляти у співі.

6. Виконувати вправи на розвиток моторики пальців рук.

7. Включати вправи на розвиток мовленнєвих мімічних рухів.

8. Залучати до гри.

9. Завершувати заняття заключною ходою під марш спокійного характеру.


Патріотичне виховання дошкільників на музичних заняттях

Аби прищепити дітям палку любов до рідної землі, її традицій та звичаїв, педагог насамперед сам має бути патріотом. Він має володіти ще й неабиякою ерудицією, зокрема бути добре обізнаним у таких освітніх сферах, як:

* історія;
* етнографія;
* художня література;
* українська музика;
* образотворче мистецтво;
* театральне мистецтво тощо.
Патріотичне виховання - справа відповідальна, оскільки передбачає тонке заволодіння вразливими душами дітей, уміле оперування їхніми емоціями та почуттями, інтересами тощо. Тож лише проведеннями свят та розваг на патріотичну тематику не обійтися. Звісно, це один зі способів виховати в дітей національну самосвідомість. Проте цей спосіб не завжди дієвий. Інколи надмірний пафос у проведенні патріотичних свят превалює і перетворює все на цілковиту бутафорію. І тоді виховна ідея йде нанівець.


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ 

організації діагностики музичного розвитку дітей дошкільного віку

Однією з важливих функцій музичного керівника під час роботи з дітьми на музичних заняттях є діагностична функція, яка передбачає визначення музичного розвитку дітей, завдань освітньої роботи з батьками тощо. Дотримання наведених нижче рекомендацій стане у пригоді музичному керівникові під час виконання його професійних обов'язків.


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГУ ЩОДО САМОАНАЛІЗУ ЗАНЯТТЯ

Заняття можна назвати ефективним, якщо на ньому забезпечується оптимальний зв'язок усього комплексу навчально-виховних цілей, якщо увага і мислення дітей пробуджуються, розвиваються навчальні процеси, формуються потреби дітей у знаннях.

Усі вимоги до сучасного заняття мотивовані сучасною педагогікою. Майстерність педагога багато в чому залежить від уміння аналізувати свої помилки.

Самоаналіз можна здійснювати за такою схемою:

  • Зробіть невеличку характеристику навчальних, психологічних можливостей вашої вікової групи. Як враховано ці особливості дітей під час планування заняття?
  • Вкажіть тип, вид заняття. Його структуру. Як таке заняття пов'язане з попереднім?
  • Визначте головні завдання заняття, як вони враховані під час планування та реалізації мети заняття (розвивальної, виховної, навчальної).
  • Оцініть раціональність використаного часу на занятті.
  • Визначте оптимальність поєднання організаційних форм, методів і прийомів, використаних па цьому занятті. Обґрунтуйте, чому обрані саме такі засоби навчання. Сформуйте мотивацію заняття.
  • Визначте ефективність організованої самостійної роботи дітей.
  • Зазначте, як планувати роботу над усуненням недоліків під час проведення заняття.
  • Оцініть наявність комфортної психологічної атмосфери на занятті.

ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО ЗАНЯТТЯ

Заняття будується як цілісна система взаємодії педагога та дитини на основі співпраці.

Заняття будуються на основі:

  • Програмових вимог;
  • Урахування можливостей дітей;
  • Урахування можливостей педагога, його творчого потенціалу.

Кожне заняття має таке педагогічне призначення:

  • Засвоєння нових знань;
  • Формування умінь та навичок;
  • Контроль та оцінювання знань;
  • Узагальнення та систематизація знань

Заняття має раціональну структуру, на ньому вирішуються завдання розвитку, виховання та нявчання.

Застосовуються різноманітні форми проведення занять. Здійснюється диференціація та індивідуалізація навчання.

Забезпечуються міжпредметні зв'язки.

Для проведення заняття створюються необхідні умови: гігієнічні, педагогічні, психологічні, естетичні.

Заняття проводиться за планом - творчим, робочим документом музичною керівника.



Комплексні та інтегровані музичні заняття: у чому відмінність?

Нині багатьох теоретиків та практиків педагогічної науки все більше захоплює ідея інтеграції змісту навчання. Педагоги обгрунтовують важливість інтегрованого підходу до організації освітнього процесу, наголошують на необхідності розроблення інтегрованих курсів, які об'єднували б навколо певної теми різнорідні знання. Актуальним є інтегрований підхід й для дошкільної освіти, адже головна характеристика образу світу дитини дошкільного віку - цілісність. Тому, що щільніше пов'язані нові знання з тими, які дитина вже опанувала, то легше дитина сприйматиме інформацію й ліпше її засвоюватиме.

Ідея інтеграції приваблює і музичних керівників. Тим паче, що на музичному занятті вони зазвичай і так поєднують декілька видів діяльності. Зокрема, на традиційному музичному занятті музичний керівник використовує всі передбачені чинними програмами види музичної діяльності - співи, слухання й сприймання музики, інструментальне музикування тощо.



Методичні рекомендації 

по проведенню музично - дидактичних ігор

  • Музично-дидактичні ігри можна проводити під час музичних занять, вечорів розваг, ранків, самостійної діяльності дітей. Діти розучують ці ігри під керівництвом музичного керівника. Надалі, якщо є потрібні технічні засоби і наочні посібники, деякі музично-дидактичні ігри можна проводити у групі з вихователем.
  • Основною умовою засвоєння матеріалу і розвитку музично-сенсорних здібностей дітей є систематичність проведення таких ігор. Це викликає у дітей стійкий інтерес до музики, до самих завдань.
  • Після того, як діти засвоїли декілька музично-дидактичних ігор, що поєднуються однією темою або мають спільні завдання, доречно провести вечір розваг. Такий захід не потребуватиме великого напруження ні з боку дітей, ні з боку музичного керівника, адже всі ігри вивчалися поступово і систематично. Наприклад, у першій молодшій групі діти ознайомлюються з дитячими музичними інструментами: барабаном, бубном, сопілкою. До цього вони вже знали брязкальця, бубонці, дзигу. Вивчивши ці інструменти, можна провести вечір загадок «Відгадай, на чому граю».
  • Для розвитку сприймання ритму достатньо двох - трьох хвилин на початку заняття, щоб провести гру «Повтори за мною».
  • Зрештою, музично-дидактичні ігри доречно включати у кожне заняття.
  • Перспективне планування цього виду діяльності допоможе музичному керівнику продумати системність розвитку сенсорних здібностей дітей під час складання календарного плану музичних занять, а також може стати у пригоді під час проведення розваг.


Ігри - імпровізації та ігри - інсценізації

Гра - природний супутник життя дитини, джерело радісних емоцій. Тому ігри були й залишаються традиційним засобом педагогіки. Пропонуємо вам методичні рекомендації щодо використання ігор-драматизацій та ігор-інсценізацій у музичній діяльності дошкільників. Ігри-імпровізації - це ігри, у яких твір створюється безпосередньо під час виконання. Діти розігрують теми та різноманітні сюжети без попередньої підготовки. Хоча такі ігри і складні, але водночас вони дуже захопливі для вихованців.

Використання ігор-імпровізацій - перспективний прийом для формування пізнавального інтересу до певного твору, для інсценування якого використовується власний голос, долоньки. Цей вид діяльності зацікавлює дітей можливістю втілити власний задум і фантазію, сприяє появі різних інтонацій, підвищує емоційний рівень сприйняття того чи іншого літературного твору, розвиває вокально-слухові навички, творчу уяву.


                           Висота звуку та звуковисотний слух 
Звуки по силі бувають не однакові, але розрізняються між собою не тільки динамікою. Щоб дізнатись ще про одну таємницю звуку, пограйте з дитиною в гру - діалог. Уявіть, що зустрілись дві людини: одна велика - велика, з низьким голосом, а друга - малесенька, з тоненьким голосочком. Велетень басом питає маленьку людину, а та відповідає йому тоненько і ніжно.
- Де ти живеш? - прогримів велетень.
- У квітці конвалії, - ніжно задзвеніло у відповідь.
- З ким ти дружиш? - знов прогриміло запитання.
- З Дюймовочкою....
Можна придумати діалог далі і виконувати його, не забуваючи про те, що велетень говорить басом (товстим голосом), а казковий малюк -високо, ніжно (тоненьким голоском).
Можна вільно змінювати голос з низького (товстого) до більш високого (тоненького). Зробивши цей шлях голосом декілька разів, ви дізнаєтесь про нову якість звуку.



Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати